Van WCAG tot wachtkamer: Mitz maakt toestemming geven voor iedereen toegankelijk

Afbeelding
mitz 1920 pix 2
Medische gegevens delen moet voor iedereen mogelijk zijn, ongeacht je beperking. Change Manager Evelien Post en Marketingmanager Arjen Elsemulder vertellen hoe zij Mitz voor alle Nederlanders toegankelijk maken.

Evelien Post en Arjen Elsemulder zetten zich vanuit VZVZ in om alle diensten voor iedereen toegankelijk te maken. Bij Mitz gaat het om zowel de website als de applicatie MijnMitz. Evelien: ''We willen alle mensen in Nederland de mogelijkheid bieden om toestemming te geven. Dus ook de mensen met een beperking.'' Arjen: ''We hebben in Nederland zon 1,5 miljoen mensen die slecht kunnen horen, 300.000 die slecht kunnen zien en 2,5 miljoen laaggeletterden. Ook voor hen moet Mitz beschikbaar zijn.''

“Alle mensen in Nederland moeten de mogelijkheid hebben om toestemming te geven”

Toegankelijkheid staat voorop bij Mitz

Het toetsen op de WCAG-richtlijnen is één van de dingen die VZVZ heeft ondernomen om Mitz, en andere voorzieningen, voor iedereen geschikt te maken. Deze richtlijnen zijn ontworpen om websites en apps gebruikersvriendelijk te maken voor personen met een visuele, auditieve, motorieke of cognitieve beperking. Evelien: “Een aantal jaar geleden is al eens een WCAG-toets uitgevoerd. We ontvingen toen een aantal verbeterpunten die we hebben toegepast. Aangezien we Mitz een complete make-over hebben gegeven, deden we de WCAG-toets opnieuw. We voldeden aan veel criteria, maar kregen toch ook weer nieuwe bevindingen. Denk aan kleurcontrast, lettergrootte en begrijpelijkheid. Zo kwam ook een bevinding naar voren over een knop waar bij het voorlezen door voorleessoftware enkel ‘knop’ werd gezegd. Maar het was niet duidelijk wat voor knop het was. Met al deze succescriteria gingen we aan de slag.”

Begrijpelijke communicatie

Ook tijdens het schrijven van teksten voor Mitz werden alle doelgroepen in gedachten gehouden. Arjen: “Het schrijven van de oorspronkelijke teksten werd gedaan door onze communicatieadviseurs. Zij zorgden dat alle teksten op B1-niveau geschreven waren. Waar dat kon gingen we zelfs naar A1- of A2-niveau. Daarnaast lieten we een expertisecentrum op het gebied van gezondheidsverschillen meekijken. Deze stichting heeft patiëntenpanels en richt zich op moeilijk bereikbare doelgroepen. Zo kregen we ook feedback op onze teksten vanuit een heel andere optiek.”

Evelien: “We vragen patiëntenpanels overigens niet alleen om mee te kijken met teksten. We laten hen ook nieuwe functionaliteiten uitproberen om te achterhalen waar eventuele struikelblokken zitten.”

Informatie op verschillende manieren

Arjen: “Informatie over Mitz willen we op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Dat gaat veel verder dan de WCAG-richtlijnen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale, visuele module op Steffie.nl. Hierin leggen we uit wat toestemming geven eigenlijk inhoudt en waarom het belangrijk is. Op een behapbare manier. Ook hebben we, naar aanleiding van onze persona Mitzi, animaties gemaakt voor in de wachtkamer en posters met een korte strip. Daarmee kunnen we laten zien wat mensen in werkelijkheid meemaken, zodat ze zich erin kunnen herkennen. Door al die verschillende informatiebronnen te combineren, hopen we alle doelgroepen aan te spreken. Uiteindelijk doen we dat niet alleen voor Mitz, maar voor het hele zorgveld in Nederland.”

Ondersteun ook jouw patiënten

Wil je er zeker van zijn dat alle patiënten – ook wie wat meer ondersteuning nodig heeft – eenvoudig hun toestemming kunnen regelen? Maak gebruik van de toegankelijke uitleg met Steffie en verwijs naar MijnMitz.nl. Zo zorgen we er samen voor dat Mitz écht voor iedereen werkt.

Terug naar overzicht